انواع مختلف برنامه های کسب ­و کار

تدوین بیزنس پلن استارت آپ بین الملل
مشاوره طرح کسب و کار و تهیه برنامه بیزینس پلن

انواع مختلف برنامه های کسب ­و کار

ما وقتی به برنامه های کسب و کار فکر می کنیم، در واقع به نوع شروع یک کسب و کار فکر می کنیم:

متنی حدود 40 صفحه با توضیحات مفصل از تمامی زوایای یک کسب وکار ( گذشته ، حال و آینده) که غالباً با درخواست بودجه همراه است. اما این فقط نوعی از برنامه کسب و کار است.

این ابزار مهم کسب وکار سبک های متنوعی دارد، با فرمت ها و نیازهای محتوایی مختلف، که برای رسیدن به اهداف و مراحل مختلف توسعه کسب و کار طراحی شده است. برای یافتن یک برنامه مناسب به منظور رسیدن به اهداف تجاری خود ( راه اندازی ، گسترش ، محصول جدید ، ارزیابی) ابتدا باید مزایا و کاربردهای بالقوه هر نوع را فهمید.

در اینجا، من می خواهم یک توضیح روشنی از انواع متداول برنامه های کسب­ و کار و ویژگی­ ها و مزایای منحصر به فرد آنها بیان کنم. در حالی که همه صاحب­ نظران، برنامه­ ها را با روش مشابه تعریف نمی کنند، ولی رویکردهای کلی یکسان است. اگر از شما خواسته شده باشد که یک برنامه کسب­ و کار ارائه دهید، همیشه بهتر است نیازهای دقیق و انتظارات مخاطبان خود را مشخص کنید.

برای درک طیف­ های مختلف برنامه کسب­ و کار بهتر است با شرایط برنامه­ های کسب و کار شروع می­ کنیم:

برنامه کسب­ و کار داخلی در مقابل خارجی

یک برنامه کسب­ و کار می تواند داخلی یا خارجی باشد. این ویژگی به مخاطبان این برنامه بستگی دارد:

یک برنامه داخلی فقط برای افراد داخل کسب و کار شما و به طور معمول زیرمجموعه خاصی از افراد در داخل شغل شما مانند بازاریابی یا بخش منابع انسانی است. برنامه های داخلی به اطلاعات کمتری در زمینه سوابق شرکت احتیاج دارند و ممکن است دید مالی کمتری داشته ­باشد. آنها گاهی اوقات نسبت به برنامه­ های خارجی لحن غیر رسمی تری­ دارند.

یک برنامه خارجی برای افراد خارج از کسب­ و کار شما است. یک برنامه کسب­ و  کار که شامل درخواست بودجه باشد به احتمال زیاد خارجی خواهد بود. یک برنامه خارجی شامل اطلاعات کامل در مورد کل تجارت و منابع مالی است و ممکن است در کل حاوی جزئیات بیشتری باشد.

برنامه کسب­ و کار کوتاه در مقابل استاندارد

شما همچنین می توانید برنامه های کسب و کار را بر اساس گستردگی طبقه بندی کنید، چقدر عمیق به موضوع می پردازد؟ یک برنامه کسب­ و کار کوتاه نکات برجسته را نشان می دهد (شاید در کل 10 صفحه باشد) ، در حالی که یک برنامه تجاری استاندارد کل مطلب (شاید 40 صفحه در کل) را ارائه می دهد. این ویژگی معمولاً بستگی به مخاطبان دارد: بیشتر برنامه های خارجی وارد قلمرو استاندارد می شوند، در حالی که بسته به نیاز یک شرکت، برنامه های داخلی می توانند کوتاه یا استاندارد باشند.

مشاهده مطلب
گامهای راه اندازی یک کسب و کار (نه استارت آپ) - قسمت هشتم

برنامه های کوتاه می توانند به شما در پیگیری فرایندها کمک کنند. آنها پیشینه و توضیحات مفصل را کنار می گذارند، در عوض بر روی زمان­ بندی، بودجه بندی، گردش نقدینگی، استراتژی و تاکتیک ­های اجرای استراتژی و دستیابی به اهداف متمرکز می­ شوند. برنامه استاندارد نمای کلی از یک شرکت را در اختیار شما قرار می دهد و می تواند به شما در امتیاز دهی کمک کند، جزئیات استراتژی را مفصل­ تر بیان می­ کند و مجهولات را توضیح می­ دهد.

انواع برنامه های کسب­ وکار

برنامه های كسب و كار بسته به اهدافشان در قالب و محتوا متفاوت هستند. طبق تجربیات من، برخی از انواع متداول برنامه ها عبارتند از:

برنامه استارتاپ

  • مخاطب: خارجی
  • گستردگی: استاندارد
  • هدف: تهیه برنامه برای ایجاد یک کسب­ و کار موفق، تامین سرمایه مورد نیاز

هدف برنامه استارتاپ این است که مراحل و جزئیات را برای سرمایه گذار جدید مشخص کرده و چارچوبی را برای آینده موفق کسب­ و کار فراهم کند. غالباً ، هدف آن تأمین بودجه از منابع خارجی است.

برنامه های استارتاپ شامل اطلاعات مفصل و جامع در رابطه با مباحثی از قبیل سوابق تجاری، محصول یا خدمات، تحلیل بازار و صنعت، سوابق مدیریتی و مسئولیت ها، جزئیات و تجزیه و تحلیل کامل مالی است.

برنامه امکان سنجی

  • مخاطب: به طور کلی داخلی
  • گستردگی: به طور کلی کوتاه
  • هدف: بررسی قابلیت ارائه یک محصول یا خدمت جدید

برنامه امکان سنجی که گاهی اوقات به عنوان “مطالعات امکان سنجی” خوانده می شود، کوتاه ­تر از یک طرح تصمیم گیری است. اگر به فکر رشد، عرضه محصول جدید یا وارد شدن به بازار جدید هستید، می توانید یک برنامه امکان سنجی بنویسید.

این برنامه کمک می کند احتمال موفقیت را بررسی کنید، بنابراین شما می­ فهمید که آیا به جلو حرکت کنید یا خیر؟ یک طرح امکان سنجی دغدغه­ های سطح بالا مانند استراتژی را کنار می­ گذارد و در عوض رویکرد ارزیابی دارد. این برنامه شامل محتوای اختصاصی برای رشد پیشنهادی، جمعیت هدف، تجزیه و تحلیل بازار و نیاز به سرمایه همراه با استانداردهای علمی برای ارزیابی امکان سنجی است.

مشاهده مطلب
مالکیت معنوی: حق چاپ

مطالعات امکان سنجی معمولاً داخلی هستند، اما همیشه این طور نیست. اگر یک مطالعه امکان سنجی جهت درخواست تأمین اعتبار برای محصول یا خدمات جدید باشد، علاوه بر مباحث مربوط به محصول یا خدمات، باید عناصر استاندارد دیگری مانند سوابق شرکت و داده های مالی را نیز به طورکامل نوشت.

برنامه رشد

  • مخاطب: داخلی یا خارجی
  • گستردگی: کوتاه یا استاندارد
  • هدف: چارچوبی برای رشد و توسعه

برنامه رشد مانند یک برنامه استارتاپ برای بخش جدیدی از کسب­ وکار شما است. چه داخلی، چه خارجی، کوتاه و یا استاندارد، این برنامه مانند ابزاری با جزئیات کامل، از جمله بیان توضیحات لازم برای سرمایه گذار جدید، پیش بینی های مالی، نیاز به سرمایه و تجزیه و تحلیل بودجه برای رشد بخش خاصی در دسترس قرار می ­گیرد. یک برنامه رشد خارجی به توصیف­ های معمول کسب ­و کار، پیشینه، محصول، بازار و مدیریت به همراه یک دید مالی گسترده تر نیاز دارد.

برنامه یک صفحه ای

  • مخاطب: خارجی
  • گستردگی: کوتاه
  • هدف: ارائه شرح مختصری از شرکت و چشم انداز آن

برنامه کوتاه نکات برجسته­ برنامه استاندارد را ارائه می دهد، و برنامه یک صفحه ای نکات برجسته برنامه کوتاه را ارائه می دهد. برنامه یک صفحه ای که “زمینه کسب­ و کار” نیز نامیده می شود، تصویری از کسب و کار شما است. این برنامه­ هایی است که شما به فروشندگان، شرکا و سرمایه گذاران بالقوه که نمی­ خواهید برنامه کامل شرکت، محصول، استراتژی و چشم انداز شما را بخوانند، تحویل می دهید. محتوا شامل توضیحات مختصر و قدرتمندی از شرکت شما، محصول یا خدمات، بازار، جدول زمان­بندی و پیش­بینی های فروش است.

شخصی سازی رویکرد شما

برنامه های کسب ­و کاری که من در اینجا ذکر کردم بیشتر می تواند شرایط کسب و کارهای کوچک را تحت پوشش قرار دهد. با این حال، گاهی تغییراتی دارند، به ویژه با مدل­ های جدید ارائه برنامه­ های کسب و کار مانند پاورپوینت . انتخاب برنامه کسب و کار مناسب برای نیازهای شما تحت تاثیر این است که بدانید برای کسب و کار خود می خواهید به چه چیزی و چگونه برسید. اگر نوع برنامه مناسب خود را انتخاب کرده و زمان برای تدوین آن بگذارید، برنامه کسب­ و کار شما می تواند شما را در مسیر رسیدن به هدف خود به خوبی یاری کند.

نوشته شده  توسط متیو پودولسکی / موسس و وکیل مدافع مشاوران حقوقی فلوریدا ، P.A.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]