چگونه می توان با یک برنامه کسب­ وکار شروع به کار کرد

مشاوره طرح کسب و کار و تهیه برنامه بیزینس پلن  / تدوین بیزنس پلن استارت آپ

چگونه می توان با یک برنامه کسب­ وکار شروع به کار کرد

“بروید و یک برنامه کسب وکار بنویسید” معمولاً این اولین توصیه­ ای است که هنگام تصمیم­ گیری برای شروع یک تجارت می ­شنوید.

اهداف بلندمدت، شرح شرکت و محصول، تجزیه و تحلیل بازار و استراتژی، پیش بینی SWOT و درآمدها را بارها و بارها بیان می­ کنید بدون اینکه حتی ذهنیت روشنی در مورد آن داشته باشید.

اما در طی این فرآیند­ها، با دریافت بازخورد از “کاربران” موفق مشخص شده که معمولا برنامه های کسب­ وکار ناکارآمدی و نامربوط هستند. از این گذشته، چگونه می توان پیش بینی کرد چه اتفاقی می افتد بدون اینکه هنوز شروع کرده باشید؟ هدف از اجرای برنامه ای که در بسیاری از موارد از ایده اصلی منحرف می شود چیست؟

برنامه کسب­ و کار

برنامه های کسب­ و کار تقریباً در تمام موارد علیرغم انحرافات، بی دقتی و صرف زمان، برای موفقیت کسب ­و کار مورد نیاز هستند. ویلیام بی گارتنر، استاد کارآفرینی دانشگاه Clemson، با انجام مطالعه ای تاثیرگذار در مجمع کارآفرینان پویا، نشان داد که چگونه نوشتن یک برنامه شانس ورود به یک کسب­ وکار واقعی را به طور چشمگیر افزایش می دهد. بدون انتخاب هدف و نقطه عطف دستیابی به هدف ممکن نیست. درنتیجه هر کسب و کاری باید با یک برنامه شروع شود، خواه با یک ساخت و ساز دقیق ذهنی که در پشت پاکت نوشته است باشد یا یک متن نوشتاری جذاب.

مسئله اصلی نوشتن یک برنامه کسب­ وکار نیست بلکه نحوه نوشتن یک برنامه کسب ­و کار مهم است. راه های بسیاری برای نوشتن برنامه وجود دارد. برخی از این روشها کارآمد هستند و بعضی از آنها ناکارآمد هستند.

به گفته استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، ویلیام سهلمن، بسیاری از برنامه های کسب­ وکار بر روی برخی از اطلاعات بسیار مهم که برای سرمایه گذاران بالقوه مهم است، متمرکز شده­ اند. در هر صورت، قبل از شروع دو سؤال بزرگ باید مورد توجه قرار گیرد:

مشاهده مطلب
۱۵ ویژگی یک تیم استارت آپ فوق­ العاده

هدف برنامه کسب­ و کار شما چیست؟

چه چیزی می خواهید؟ هدف نهایی برنامه کسب­ وکار شما چیست؟ آیا شما از ابتدا شروع می ­کنید و به دنبال یک روش سازمان یافته برای نوشتن ایده های خود هستید؟ آیا در جستجوی سرمایه هستید؟ آیا می خواهید مالکیت و سود را تقسیم کنید؟ آیا به دنبال تأییدیه مدیران عالی خود برای راه اندازی یک شعبه جدید هستید؟

هدف اصلی برنامه کسب ­وکار شما یک سؤال اساسی است که باید قبل از انجام هر مرحله دیگری به آن پاسخ داده شود. هم محتوا و هم قالب برنامه بستگی به اهداف شما دارد.

مخاطب برنامه کسب­ و کار شما کیست؟

برای تنظیم درست برنامه خود، باید ایده روشنی داشته باشید که چه کسی و چرا برنامه کسب­ و کار شما را می­ خواند. باید کاملا واضح مشخص کنید که شرایط، نیازها و اهداف مخاطب موردنظر شما چیست.

استاد ویلیام سهلمن توصیه می کند که پس از جواب دادن به این دو پرسش و قبل از شروع به تدوین جزییات برنامه کسب­ وکار چهار عامل اصلی که برای هر سرمایه گذاری جدید مهم است را ارزیابی کنید:

1-نیروی انسانی

افراد، تیم و آنهایی که قصد دارند کار را شروع کنند. داده ها نشان می دهد که 60٪ از سرمایه گذاری های جدید به دلیل مشکلاتی که در تیم وجود دارد شکست می خورند.

هنگامی که یک سرمایه گذار جدید  شروع به فعالیت  می ­کند، شاخص های تجربی که می تواند موفقیت را تضمین کند وجود ندارند، تنها پارامتر واقعی که قابل ارزیابی است، کیفیت و مناسب بودن تیم است. تجربه اولیه استارتاپ، محصول دانش بنیان ، مهارت های صنعتی و نرم افزاری عناصری هستند که از همان ابتدا قابل ارزیابی هستند. اگر تیم مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری موردنیاز برای انجام موفقیت آمیز کار را نداشته باشد، به هیچ وجه سرمایه گذاری جدید نمی تواند موفق باشد.

مشاهده مطلب
رقابت تجاری غیر منصفانه

هنگام پرداختن به نیروی انسانی، باید  اشخاص ثالث خارجی که منابعی را برای ما فراهم می کنند را نیز در نظر گرفت .گروهی که قابل اعتماد و تثبیت شده هستند و کیفیت و اعتبار برنامه ما را بالا می برند.

2-فرصت

محصول، مشتریان، پیش­بینی رشد از نظر میزان فروش در بازه زمانی و ارزش افزوده. چه چیزی را به چه کسی می خواهیم بفروشیم؟ پیش­بینی میزان فروش برای کوتاه مدت و میان مدت چقدر است؟ چگونه محصول ما یک نیاز خاص را برطرف می کند یا کالای جدیدی برای رفع آن نیاز فراهم می­ کنیم؟ چرا و چگونه بهتر از رقبای خود هستیم؟ چرا و چه چیزی باعث موفقیت ما خواهد شد؟

3-زمینه

عوامل نظارتی، اندازه بازار، سازماندهی، پیش­بینی رشد، روندها و پتانسیل فروش یا رشد، نقاط قوت و ضعف رقبا در بازار، جریان اقتصادی، روند جمعیتی. همه این عناصر بخش های مهمی هستند که به طور کامل قابل کنترل نیستند اما باید به طور مداوم تحت نظارت باشند.

4- ریسک و پاداش

بررسی تمام مواردی که می تواند اشتباه و درست انجام شود و اینکه تیم چگونه به هر دو رسیدگی خواهد داد. قراردادهای سهامداران برای رشد موفقیت آمیز کسب­ و کار مهم است. هیچ سرمایه گذاری تجاری نباید بدون آن شروع کند. برای اطمینان از رشد بدون مشکل و مدیریت موفقیت، رابطه بین سهامداران و مدیریت شرکت بسیار مهم است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هیچ برنامه ای بدون ریسک نیست، ارزیابی اولیه محصولات، بازار، افراد، ریسک های مالی و رقابتی بسیار توصیه می شود. به وجود آمدن ریسک مهم نیست، یکی از موثرترین راه ها برای تعدیل کردن خطرات و موفق شدن، پیش­بینی ریسک است.

نوشته شده توسط Paloma Cantero-GomezFormer ،مشارکت کننده وکارآفرین ، من در مورد رهبری ، نیروی مولد و ابتکارات اروپایی می نویسم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]