برنامه کسب و کار(بیزینس پلن) در مقابل برنامه فروش : کدام مهم ترهستند؟

برنامه کسب و کار(بیزینس پلن) در مقابل برنامه فروش : کدام مهم تر هستند؟

برنامه بیزینس پلن که خوب راجع به آن فکر و مستندسازی شده باشد، پایه و اساس هر شرکت یا سازمانی است. این برنامه جنبه های عملکردی تجاری شما، از جمله هویت شرکت، توسعه محصول، تجزیه و تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی، مدیریت کارمندان و فروش را مشخص می­کند. هر کدام از عناصری که در برنامه کسب و کار خود قرار می­دهید، تبدیل به ستون هایی می­شود که شما تجارت خود را بر روی آنها بنا می­کنید.

با این حال، مشاغل جدید می­توانند کمی غیر قابل استناد باشند. روز به روز مالکین مشاغل احساس می­­کنند که یک زلزله در حال آزمایش این ستون­های اصلی است.

اگر فقط می توانستید یک ستون را برای نگه داشتن کسب و کار خود انتخاب کنید به احتمال زیاد باید به ستون فروش تکیه کنید. بدون فروش، کسب درآمد متوقف می شود.

داشتن یک برنامه بیزینس پلن که به شدت بر محوریت فروش باشد ایده غیر علمی است، آنقدر که ممکن است به برخی از استارتاپ ها توصیه کنم که مراحل تکامل یک برنامه کسب و کار را بطور کامل طی کنند یا آن را با برنامه ای که چابک تر است جایگزین کنند.

تهیه یک برنامه فروش، نه یک برنامه بیزینس پلن، برای یک تجارت ضعیف

اولین قدم برای شروع یک کسب و کار نوشتن برنامه کسب و کار یا همان برنامه بیزینس پلن است.

اگر شما یک تجارت ضعیف دارید ممکن است فقط با یک برنامه فروش بتوانید در وقت خود صرفه­ جویی کنید. در مورد آن فکر کنید.

یک برنامه فروش واقعا تاثیر گذار، انعطاف­ پذیر است و شامل اطلاعات کافی برای اطمینان از رشد مداوم کسب و کار است. ممکن است برنامه کسب ­و کار برای مشاغلی که به سرمایه گذار یا مشارکت­ های استراتژیک احتیاج ندارند، از ضرورت کمتری برخوردار باشد.

بنابراین به جای اینکه بر روی مشخصه های شرکت متمرکز شوید، می­توانید توجه بیشتری به عملکرد فروش خود داشته باشید. یک نمونه خوب از اینکه تیم فروش چگونه ممکن است بازاریابی را بسیار با اهمیت نشان دهند نتایج مطالعات Hubspot  در سال 2015 است.

تدوین یک برنامه بیزینس پلن با استراتژی آینده نگر

این تحقیقات  نشان داد که نمایندگی­ های فروش به واسطه بازاریابی، بیشتر از سایر بخش­ ها برای فرایند فروش تلاش میکنند. تدوین یک برنامه بیزینس پلن با استراتژی آینده نگر که به خوبی بر روی فکر شده، می­تواند به کاهش چالش و سرعت بخشیدن به فرایند فروش کمک کند.

سال­های اول مالکیت شرکت بسیار مهم و حساس است، زیرا در این مقطع بسیاری از شرکتها شکست می­خورند. شاید این عدم موفقیت ناشی از عدم تحقیقات اولیه باشد، اما صد در صد ورشکستگی ها به دلیل بدهی ها و نبود درآمد است. بنابراین ضروری است که از جنبه های مختلف مالکیت کسب ­و کار غافل نشوید، احتمالا شما با انجام دادن فقط قسمتی از برنامه کسب ­و کار ارزش برنامه فروش خود را پایین می آورد. طبق تجربیات من به عنوان موسس و مدیرعامل، می توانید با تکیه بر برنامه فروش شرکت خود را سرپا نگه دارید، حتی اگر سایر برنامه های عملیاتی نادرست باشند.

قبل از تدوین برنامه فروش خود چه مواردی باید بدانید؟

درک این نکته مهم است که بطور کلی برای رسیدن به موفقیت شغلی در هر صنعتی باید طراحی ساختار، برنامه ریزی و اصلاحات را انجام دهید.

نام تجاری کسب ­­­و کار خود را بشناسید

اساس هر کسب ­­­و کاری “اقدامات” آن است. اقدامات نام تجاری را می سازند. نام تجاری ویژگی ذاتی کسب ­و کار شماست تا  اولین تعامل را با مشتری برقرار کنید.

نام تجاری باید از لنز داخلی و بیرونی برای هر کسی، چرایی و چگونگی کسب­ و کارتان را منعکس کند. در صورتی که فقط تیم داخلی احساس بی نظیر بودن و معتبر بودن به اقدامات شما داشته باشد، دلیلی برای این امر نیست.

به همین ترتیب اگر فعالیت شما به همان صورتی که خود را به مشتریان معرفی می­کنید نباشد، نشان می دهد که شما راستگو و صادق نیستید. نام تجاری نقطه عطف تعامل با مشتری است. بنابراین نام تجاری قلب هر برنامه فروشی است.

صنعت خود را بشناسید

مشتریان چه انتظاری از شما دارند؟ آنها چه سابقه ای از شما دیده­اند؟ شما نمی خواهید در صنعت انگشت­نما شوید. شما به عنوان یک تازه وارد هنوز نمی توانید از پس ترکیب شدن با صنعت برآیید. با تحقیقات اولیه مناسب می توانید بین آنچه شما را منحصر بفرد می­کند و انتظارات صنعت تعادل برقرار کنید.

محصولات خود را بشناسید

هریک از اعضا تیم شما باید با تمامی خصوصیات ظاهری و باطنی محصول از اپلیکیشن های کاربردی گرفته تا هر ویژگی فوق العاده جالب، کاملا آشنا باشد. وقتی شما می خواهید برنامه فروش، استراتژی­های بازاریابی و زمینه های ترقی را تدوین کنید هیچ یک از جزییات کم اهمیت نیستند.

مشاوره طرح کسب و کار و تهیه برنامه بیزینس پلن

راه های تماس از طریق بخش تماس با ما و مشاوره استارتاپ

عناصر اصلی برنامه جامع فروش

چه بخواهید برنامه کسب­ و کار داشته باشید چه نخواهید، تدوین برنامه فروش زمان زیادی نمی برد. وقتی برنامه فروش خود را آماده می­کنید این عوامل اصلی را حتما مدنظر بگیرید:

بازار خود را تعریف کنید

اندازه بازار شما چقدر است؟ و چقدر از بازار را میخواهید سهم خود کنید؟ چه رویدادها و نوآوری هایی معرف صنعت شما هستند؟

قلمرو خود را تعریف کنید

جدا از موقعیت جغرافیایی، قلمرو شما موقعیت شما در بازار، شخصیت دیجیتالی و مشتری ایده آل شما را مشخص می­کند. فکر کنید که اکنون در صنعت خود قرار دارید به دنبال چه فرصتی هستید تا به جایگاهی که میخواهید برسید.

کانال­های فروش خود را تعریف کنید

مخاطبان شما بیشترین وقت خود را در کجا می­گذرانند؟ چه کانال هایی برای صنعت، محصول و شناسایی برند شما بهتر هستند؟ شما نباید توانمندی های خود را در کانال­های اشتباه بازاریابی کنید، اما شما مطمئنا نمی خواهید که فرصت­های طلایی برای تعامل با دیگران را از دست بدهید.

شکاف­ها را پر کنید

هیچ کسب­ وکاری در نهایت ایده ­آل خود شروع به کار نمی­کند. برای رشد مستمر تجارت خود احتمالا نیاز به کمک متخصصان صنعتی دارید. بهتر است کارمند جدید استخدام کنید و یا با یک پیمانکار همکاری کنید. هوشمندانه ترین راه را برای پر کردن شکاف بین شما و درآمد سالانه ایده­آل بررسی کنید.

اگر به دنبال شروع یک کسب­ و کار جدید هستید اجازه ندهید که یک برنامه فروش توسعه نیافته باعث سقوط شما شود. راه­هایی را که می­توانید از یک  برنامه ریزی کسب و کار سنتی استفاده کنید و استارتاپ جدید خود را با یک استراتژی فروش محور تقویت کنید، در نظر بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
مشاهده مطلب
گامهای راه اندازی یک کسب و کار (نه استارت آپ) - قسمت چهارم