ویژگی هایی که مدیرعامل استارتاپ را قدرتمند می سازد

آنچه مدیرعامل استارتاپ را قدرتمند می سازد

نوشته شده توسط جیجی لوی- ویس. جیجی همکار مدیریتی در NFX است، یک سرمایه گذار مرحله بذر شرکتی مستقر در سان فرانسیسکو

در تمام شرکتی هایی که من تأسیس و در آنها سرمایه گذاری کرده ام، همیشه واضح بوده که هدایت یک استارتاپ کاملاً  کار سختی است. واقعا سخت.

بیشتر موسسین با سالها تجربه مدیریتی به استارتاپ های خود نمی آیند. با این وجود بین مهارتهای مدیریتی موسسین و نتیجه شروع کار آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

اولین قدم برای توسعه مهارت های مدیریتی این است که درک کنید به عنوان یک مدیرعامل استارتاپ ، دو وظیفه متفاوت دارید که ممکن است مثل هم به نظر برسند اما در واقع متفاوت هستند، مدیر بودن و رهبر بودن. و شما باید برای رسیدن به موفقیت در هر دو موفق باشید.

مدیرعامل به عنوان یک مدیر

اکنون سالهاست که من به عنوان مدیرعامل در شرکت های مختلف خدمت کرده ام، همیشه از خودم می پرسم ساده ترین راه برای درک نقش مدیر عامل چیست؟

مدیرعامل استارتاپ

مدیرعامل استارتاپ

 

نقش مدیر عامل به عنوان مدیر در یک چرخه با پنج مرحله نشان داده شده است :

1. تعریف استراتژی برای شرکت شما تعیین جهت ­کند.

2.استخدام تیمی مناسب تیمی که رای اجرای استراتژی بهترین موقعیت را داشته باشد.

3.تعیین اهدافتیم شما را در مسیر صحیح هدایت کند و به آنها اجازه دهد “اجرا کنند”.

4.در صورت لزوم کمک به تیم در مواجه با چالشدر مواردی که اهداف نشان می دهد آنها از مسیر خارج شده­اند، آنها را مجدداً به مسیر بازگرداند.

5.نظارت بر پیشرفتارزیابی دوره ای دو عامل اولیه تشکیل شرکت ( استراتژی و تیم ) تا اطمینان حاصل شود که آنها هنوز هم قابل قبول هستند. برای سازگاری مناسب و شروع دوباره چرخه ثابت قدم هستند.

این چارچوب عمده وظایف یک مدیرعامل استارتاپ در نقش مدیر شرکت است. در یک شرکت بزرگ، این چرخه باید حداقل با توجه به دنیای پر سرعت در حال تغییر، حداقل ماهانه انجام شود. در یک استارتاپ احتمالاً این چرخه باید هفتگی باشد. این همان سرعتی است که شما می خواهید به عنوان یک مدیر عامل در نظر بگیرید.

مدیر عامل استارتاپ به عنوان یک رهبر

مدیرعامل بودن چیزی فراتر از مدیریت است. اگرچه اصل مدیریت بسیار مهم است و وقت و تلاش بسیار زیادی می طلبد، ولی نباید در آن چرخه چنان مشغول و گرفتار شوید که مسئولیت های دیگر را نادیده بگیرید.

من تصوری که از مسئولیت رهبری دارم هدایت، بصیرت و تربیت پرسنل است . مسئولیت رهبری را”چرخاننده” نقش اصلی مدیرعامل استارتاپ به عنوان مدیر می دانم.

واقعیت این است که اگر شما فقط روی بخش مدیریتی مدیرعامل متمرکز شوید، احتمالاً نمی توانید یک شرکت شگفت انگیز بسازید. این بخش رهبری است که می خواهد شرکت شما را برنده کند. زیرا مدیران خوب بسیارند، ولی رهبران عالی بسیار اندک هستند.

و باید گفت که رهبری یک استارتاپ 10 برابر سخت تر از رهبری یک شرکت استاندارد است . با توجه به عدم اطمینان و تغییر جهتی که در یک شرکت استارتاپ اغلب نیاز است .

رهبری سخت تر از مدیریت است. مهارت نرم و تفکر بزرگ می طلبد. اما سخت است زیرا بهترین رهبران باید خود را رهبری کنند.

همه چیز از شما شروع می شود. شما مدیرعامل استارتاپ هستید، شما مشوق هستید. کسی هستید که دیگران به شما نگاه می کنند. شما باید به فردی تبدیل شوید که می خواهد خود را رهبری کند.

در حالی که می توانید مدیرانی را انتخاب کنید که بهتر از شما باشند، بسیار بعید است که تیم شما هر اندازه هم سعی کند در حوزه رهبری پرسنل، دیدگاه و فرهنگی بهتر از شما داشته باشد.

شما هم در واقع نمی توانید چنین چیزی از تیم خود انتظار داشته باشید. به همین دلیل رهبری مسئله بسیار مهمی است.

مشاوره جهت جذب تیم سازی و جذب سرمایه گذار

افزایش توان رقابت پذیری شرکتها

راه های تماس از طریق بخش تماس با ما و مشاوره استارتاپ

 

افراد- رهبران عالی واقعا به افراد اهمیت می دهند

استخدام در استارتاپ

استخدام یکی از مهمترین وظایف شما در هدایت یک استارتاپ است، به خصوص در مراحل اولیه که سررشته فرهنگ سازمانی شما در معرض خطر است. اینکه در این مرحله چه کسی را انتخاب و به تیم خود اضافه کنید، تاثیرات طولانی مدت برای شرکت شما خواهد داشت.

شعار دنیای استارتاپ سرعت است، اما برای استخدام باید سرعت را کاهش داد زیرا هزینه اشتباه در استخدام بسیار بیشتر از اجرای یک آزمایش ناموفق است.

اما وقتی افراد به تیم شما پیوستن، باید آنها را هدایت کنید .که  معنایی فراتر از دستور دادن دارد.

اگرچه این امر برای بسیاری از موسسین مستقیما قابل درک نیست، یکی از بزرگترین تفاوت هایی که شما می توانید در مورد رهبران ارشد مشاهده کنید این است که آنها عمیقاً  به شرکت، محصول و بیشتر از همه افراد تیمشان اهمیت می­دهند.

رهبران عالی درک می کنند که اگر آنها پشتیبان افراد باشند و تیمشان این را احساس کند، آنها عاشق کار و شرکت خود می شوند. علاوه بر این، افراد به خوبی از آنها حمایت می کنند، که این امر باعث می شود آنها به خودی خود رهبران بهتری باشند. بنابراین با پشتیبانی، موسسین این اثرات را به سرعت در تیم خود می بینند.

نکته این است که پشتیبانی مصنوعی بسیار سخت است. اگر به صورت واقعی پشتیبانی کنید، تیم شما به صورت ناخودآگاه آن را می­فهمد. در اینجا دو کار ساده و با قدرت نفوذ بالا وجود دارد که می توانید بلافاصله انجام دهید تا افراد بهتر هدایت شوند:

  1. برای افراد وقت بگذارید. گرفتار شدن در کارهای بی پایان آسان است و اینکه احساس کنید هیچ وقتی برای کارهای دیگر ندارید. برای هر کاری زمان خاصی در نظر بگیرید .
  2. مراقب باشید افزایش تعهدات، وظایف تیم شما را افزایش می دهد. مهم نیست مدت زمانی که برای افراد در نظر می گیرید روزانه یا هفتگی باشد، مهم این است که وقت بگذارید.
  3. به تیم خود گوش دهید. به عنوان یک رهبر اغلب بهتر است اجازه دهید در ابتدا تیم صحبت کند و به آنچه آنها می ­گویند گوش دهید، زیرا هنگامی که دیدگاه خود را بیان کردید، برای افراد دشوار است که شما را به چالش بکشند.
  4. به دست آوردن بهترین افراد به معنای متوقف کردن آنها نیست، بلکه قادر ساختن آنها به انجام کاری است که برای آن استخدام شده­ اند.

دیدگاه – رهبران دیدگاه روشنی و قدرتمندی دارند

همکار من پیت در مورد لزوم داشتن دیدگاه روشن و قانع کننده برای سرمایه گذاران هنگام جمع آوری کمک های مالی مقاله ای نوشته است، به همان اندازه داشتن این دیدگاه برای تیم نیز مهم است .

اما آنچه که شما به عنوان رهبر یک استارتاپ از افراد می خواهید که انجام دهند بسیار دشوار است، معمولاً از آنها می خواهید که با دستمزد بسیار بالایی کار نکنند. شما از آنها می خواهید خیلی سخت و اغلب در تمام ساعات شبانه روز کار کنند. و از آنها می خواهید که 100٪ نسبت به کاری که ممکن است نتیجه ندهد، متعهد باشند.

همه اینها خلاف طبیعت انسانی است، و این چیزی است که شما به عنوان رهبر برای ایجاد انگیزه در تیم خود باید با آن  مقابله کنید. داشتن دیدگاه روشن بهترین شانس را برای انجام این کار به شما می دهد.

اما این دیدگاه باید به گونه ای باشد که تیم شما را به نقشهای فردیشان ارتباط دهد. این دیدگاه فقط برای اینکه مجاب کننده  باشد مهم نیست، بلکه اگر شما یک فرد جوان در یک شرکت باشید که تمام آن ساعت ها را با دستمزد اندک کار می کنید، باید ببینید که با آن دیدگاه بزرگ چه ارتباطی برقرار می کنید، چگونه در رسیدن به بخشی از اهداف شرکت نقش بازی می ­کنید.

و این چیزی است که شما به عنوان یک رهبر اغلب و به طور واضح باید بیان کنید. معمولاً باید بارها و بارها تکرار کنید تا به طور ناخودآگاه به آنچه نیاز دارید فکر کنید. نه تنها داستان و دیدگاه شرکت خود را بگویید و مجدداً بازگو کنید، بلکه تصویری برای تیم خود ترسیم کنید که چگونه آنها در آن بینش بزرگتر قرار می ­گیرند.

هدف شما به عنوان رهبر این است که آنها را تسلیم دلایل قانع کننده خود کنید. زمان شما صرف این کار شود که به وفاداری تیم خود، درک و احساس آنها که بخشی از کار هستند، پی ببرید . من اغلب با کارمندان در تماس هستم و از آنها در مورد استراتژی شرکتشان سوال می کنم . فقط متعجبم که مدیران عامل از اینکه چطور و چگونه کارمندان به شرکت کمک می کنند، تصور اندکی دارند. هرگز به خود اجازه ندهید که به این موقعیت برسید.

فرهنگ – رهبران فرهنگ مشخصی را ایجاد و پیاده سازی می کنند

کمپانی های بزرگ همیشه می گویند که آنها می خواهند فرهنگ استارتاپی داشته باشند، و اغلب مواردی از فرهنگ استارتاپ مانند خوشگذرانی و تعطیلات را می پذیرند. با کمال تعجب  اینها به ندرت در استارتاپ اتفاق می افتد.

فرهنگ استارتاپی خیلی اساسی تر از این حرفهاست. ما قبلا در مورد راهنمای فرهنگ سازمانی استارتاپ NFXs نوشته ایم، که بیشتر به این روش عمل می­ کنند. از دیدگاه رهبری، درک این نکته مهم است که همه کارهایی که شما به عنوان یک رهبر انجام می دهید، به ایجاد زمینه ای برای فرهنگ سازمانی شما کمک می کند. برای بهتر یا بدتر شدن، جریانی از بالا به پایین دارد.

به عنوان یک رهبر مواردی وجود دارد که می توانید برای تعالی و سرعت بخشیدن به ترویج فرهنگ سازمانی بر آنها تمرکز کنید:

  • همکاری تیمی را تشویق کنید. تیمی که همکاری دارند سریع هستند. تیمی که در آن افراد که به تنهایی کار می کنند کند هستند. این واقعیت است.
  • گرایش به ارتباط و شفافیت را افزایش دهید. این چیزی بیش از روشن شدن یک موضوع است. تلاش واقعی می طلبد. بدون اینکه خود شفافیت داشته باشید از داشتن شفافیت در تیم خود بهره مند نخواهید شد.
  • با نارضایتی مبارزه کنید. این طبیعت انسان است، هنگامی که به موفقیت و رشد رسید شروع به نارضایتی می­کند. موفقیت ها را جشن بگیرید اما خوش بین نشوید، بدانید که استارتاپهای ناراضی معمولاً با شکست مواجه می شوند.
  • خودشناسی را ارتقا دهید. نبود خودشناسی در مدیران باعث تصمیم گیری های ضعیف می ­شود. شما باید محیطی را ایجاد کنید که با به چالش کشیدن خود به ویژگی های عالی دست پیدا کنید.
  • خوشبین باشید. در مورد خود، نسبت به تیم و در مورد شانس رسیدن به موفقیت خوش بین باشید. بدون این کار دشوار است که انگیزه خود و تیمتان را حفظ کنید.

موارد زیادی برای بحث درباره این موضوع وجود دارد، ما در آینده به عنوان به روزرسانی راهنمای فرهنگ سازمانی استارتاپ NFXs کتابهای راهنما برای چگونگی درک هر یک از این موارد فرهنگ سازمانی به اشتراک خواهیم گذاشت. اما به عنوان یک رهبر باید بدانید که توجه مستمر به فرهنگ مهم است.

رهبری دشوار است، هر روز یاد بگیرید

هر روز صبح به عنوان مدیرعامل استارتاپ ، از خودم می پرسم:

آیا تیمم را به آنجا می برم که باید برود؟

آیا من درگیر حواشی مدیریتی هستم یا به طور جدی رهبری می کنم؟

آیا من یک رهبر نمونه هستم؟

و روزهایی که به این سوالات پاسخ مثبت دادم، روزهای خوبی بودند. رهبری سخت است. رهبری استارتاپ حتی سخت تر است.

به همین دلیل همه موسسین یا رهبران عالی نیستند. به کار و توجه زیادی نیاز دارد. شما باید هر روز فرصتی برای یادگیری داشته باشید. اما وقتی این کار را انجام دادید، پیشرفت زیادی می کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]
مشاهده مطلب
تیم استارت آپ ایرانی در کانادا با ایده کشاورزی هوشمند